Dzienny opiekun
Dzienny opiekun
I. Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 4 lutego 2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. z 2022r. poz. 1324 ze zm.); (pobierz)
- Uchwała Nr XLVIII/679/2018 Rady Miejskiej w Nidzicy z dnia 25 stycznia 2018r. w sprawie przyjęcia planu nadzoru nad żłobkami, klubami dziecięcymi i dziennymi opiekunami; (pobierz)
- Ustawa z dnia 17 listopada 2021r. o rodzinnym kapitale opiekuńczym (Dz.U. z 2021r., poz. 2270 ze zm.); (pobierz)
II. Kto może zostać
dziennym opiekunem?
Dziennym opiekunem
może być osoba, która:
a)
daje rękojmię należytego sprawowania opieki na dziećmi;
b)
nie jest i nie była pozbawiona władzy rodzicielskiej oraz władza
rodzicielska nie została jej zawieszona ani ograniczona;
c)
wypełnia obowiązek alimentacyjny w przypadku, gdy taki obowiązek został
nałożony na podstawie tytułu wykonawczego pochodzącego lub zatwierdzonego przez
sąd;
d)
nie figuruje w bazie danych Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym
z dostępem ograniczonym lub nie została skazana prawomocnym wyrokiem za inne
przestępstwo umyślne;
e)
posiada warunki lokalowe zapewniające bezpieczną opiekę nad dzieckiem;
f)
odbyła 160 godz. szkolenie albo 40 godz. szkolenie uzupełniające w tym z
zakresu udzielania dziecku pierwszej pomocy jeśli posiada kwalifikacje
pielęgniarki, położnej, opiekunki dziecięcej, nauczyciela wychowania
przedszkolnego, nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej lub pedagoga wczesnej
edukacji, terapeuty pedagogicznego albo ukończyła studia lub studia podyplomowe
na kierunku lub specjalności wczesne wspomaganie rozwoju, wspomaganie rozwoju
dzieci w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej w żłobkach i przedszkolach,
edukacja prorozwojowa, pedagogika małego dziecka, psychologia dziecięca,
psychologia wspierania rozwoju i kształcenia lub psychologia wychowawcza (albo
pracowała z dziećmi w wieku do lat 3 przez okres co najmniej 12 miesięcy
bezpośrednio przez podjęciem zatrudnienia jako dzienny opiekun);
g)
odbyła nie później niż 2 lata przed rozpoczęciem pełnienia funkcji
dziennego opiekuna szkolenie z udzielania dziecku pierwszej pomocy.
III.
Jak zatrudnić dziennego opiekuna?
Dziennym opiekunem może być osoba prowadząca działalność na własny rachunek albo zatrudniana przez podmioty, tj. jednostki samorządu terytorialnego –
gminy, powiaty, województwa, instytucje publiczne, osoby fizyczne, osoby
prawne, jednostki nieposiadające osobowości prawnej,
na podstawie umowy o pracę albo umowy o świadczenie
usług, do której zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego stosuje się przepisy
dotyczące zlecenia.
Dzienny opiekun
podlega obowiązkowi ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody
wyrządzone przy sprawowaniu opieki. Podmiot zatrudniający dziennego opiekuna
jest zobowiązany do zawarcia umowy ubezpieczenia dziennego opiekuna od
odpowiedzialności cywilnej oraz opłacania i finansowania składki na to
ubezpieczenie.
W przypadku, gdy
dzienny opiekun jest zatrudniany przez jednostkę samorządu terytorialnego lub
instytucję publiczną, umowa ta zawierana jest na zasadach określonych w ustawie
z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych.
Jednostki samorządu
terytorialnego oraz instytucje publiczne wybierają dziennych opiekunów w drodze
otwartego konkursu ofert, przeprowadzanego w trybie określonym w ustawie z dnia
24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. W przypadku
dziennych opiekunów zatrudnianych przez jednostki samorządu terytorialnego,
maksymalną wysokość wynagrodzenia oraz zasady jego ustalania określa, w drodze
uchwały, odpowiednio rada gminy, rada powiatu lub sejmik województwa.
IV. Zgłoszenie dziennego opiekuna
do wykazu dziennych opiekunów oraz podmiotów ich zatrudniających
Pełnienie funkcji
dziennego opiekuna wymaga zgłoszenia do prowadzonego przez Burmistrza Nidzicy wykazu dziennych opiekunów oraz podmiotów
ich zatrudniających, zwanego dalej „wykazem”.
Podmiot zatrudniający dziennego opiekuna zobowiązany jest do zgłaszania
dziennych opiekunów do wykazu w terminie 14 dni od dnia zatrudnienia dziennego
opiekuna. Dzienny opiekun może objąć dziecko opieką najwcześniej w dniu
wpisu tego dziennego opiekuna do wykazu.
Wykaz dziennych opiekunów funkcjonujących na terenie
Gminy Nidzica,
prowadzi Burmistrz Nidzicy i
publikuje go pod
adresem:
https://empatia.mpips.gov.pl/dla-swiadczeniobiorcow/rodzina/d3/wykaz-dziennych-opiekunow
oraz na stronie bip Urzędu Miejskiego w Nidzicy
WYKAZ
DZIENNYCH OPIEKUNÓW - Prowadzone rejestry - Urząd Miejski w Nidzicy
(nidzica.pl)
V. Złożenie wniosku:
- o wpis
- formularz RKZ-1;
- o zmianę - formularz RKZ- 2;
- o wykreślenie – formularz RKZ – 3
do wykazu
dziennych opiekunów jest możliwe
wyłącznie przez platformę elektroniczną Emp@tia przy użyciu kwalifikowanego
podpisu elektronicznego.
W celu uzyskania dostępu do ww. systemu
elektronicznego i jego dalszej obsługi należy:
- założyć
profil zaufany lub podpis elektroniczny; informacje dostępne są pod
adresem: https://obywatel.gov.pl/zaloz-profil-zaufany
- założyć
konto na Platformie Informacyjno-Usługowej Emp@tia, dostępnej na stronie internetowej Ministerstwa
Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pod adresem: https://empatia.mpips.gov.pl/
VI. Zmiany w wykazie
W przypadku zmiany danych lub informacji zawartych w
wykazie, podmiot zatrudniający dziennego opiekuna lub osoba fizyczna prowadząca
działalność gospodarczą na własny rachunek jako dzienny opiekun jest
zobowiązany do:
1) wystąpienia, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmian, do organu prowadzącego
wykaz z wnioskiem o zmianę danych lub informacji – w przypadku danych lub
informacji dotyczących:
a)
nazwę lub imię
i nazwisko oraz siedzibę lub adres zatrudnionego dziennego opiekuna lub osoby ,
o której mowa w art. 36 ust. 1 pkt 1, oraz adres poczty elektronicznej i numeru
telefonu;
b)
numer NIP i
REGON podmiotu zatrudniającego dziennego opiekuna lub osoby, o której mowa w
art. 36 ust. 1 pkt 1;
c)
imię i nazwisko
dziennego opiekuna;
d)
miejsce
sprawowania opieki przez dziennego opiekuna przez które rozumie się nazwę wsi,
miasta , dzielnicy i ulicy;
e)
informację o
zawieszeniu działalności związanej z zatrudnianiem dziennych opiekunów;
2) dokonanie zmian za pośrednictwem systemu
teleinformatycznego
- w
terminie 3 dni od dnia ich zaistnienia w przypadku
a)
liczbę
miejsc oraz liczbę dzieci powierzonych opiece dziennego opiekuna;
b)
czas
sprawowania opieki przez dziennego opiekuna;
c)
wysokość
opłat u dziennego opiekuna;
- w terminie 5
dni roboczych liczonych od pierwszego dnia danego miesiąca, według stanu na ostatni dzień
poprzedzającego miesiąca w przypadku:
a)
dane
dotyczące dziecka objętego opieką sprawowaną przez dziennego opiekuna;
b)
dane
dotyczące rodziców, których dzieci są
objęte opieką sprawowaną przez dziennego opiekuna;
c)
dziecka
uczęszczającego do żłobka lub klubu dziecięcego;
d)
numer
rachunku bankowego podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy;
e)
informację
o dofinansowaniu miejsc opieki ze środków publicznych;
VII. Godziny przyjmowania
W godzinach
działania systemu elektronicznego na portalu http://empatia.mpips.gov.pl/
VIII. Nadzór i
kontrola nad żłobkami i klubami dziecięcymi:
Nadzór nad dziennym opiekunem w zakresie warunków i
jakości świadczonej opieki sprawuje Burmistrz Nidzicy na
podstawie planu nadzoru przyjętego przez Uchwałę Nr
XLVIII/679/2018 Rady Miejskiej w Nidzicy z dnia 25 stycznia 2018r. w
sprawie przyjęcia planu nadzoru nad żłobkami, klubami dziecięcymi i dziennymi
opiekunami.
Burmistrz Nidzicy w przypadku powzięcia informacji o:
- nieprawidłowościach
w organizacji i funkcjonowaniu żłobka, klubu dziecięcego lub sprawowanej
opieki przez dziennego opiekuna;
- nieprawidłowościach
w zakresie zgodności danych zawartych odpowiednio w rejestrze lub wykazie
ze stanem faktycznym,
- niewywiązywaniu
się z obowiązku sporządzania i przekazywania sprawozdań rzeczowo –
finansowych z zakresu opieki nad dziećmi w wieku do lat 3
prowadzi czynności nadzorcze także
poza planem nadzoru.
W przypadku nieusunięcia w wyznaczonym terminie
nieprawidłowości Burmistrz wykreśla z wykazu podmiot zatrudniający dziennego
opiekuna, osobę prowadzącą działalność na własny rachunek, lub dziennego
opiekuna oraz rozwiązuje umowę z dziennym opiekunem bez
zachowania okresu wypowiedzenia.
IX. Sprawozdania
z zakresu opieki
Podmioty prowadzące instytucje opieki nad dziećmi w
wieku do lat 3 przekazują za każdy rok sprawozdanie z realizowanej przez siebie
opieki nad dziećmi w wieku do lat gminie do 31 stycznia roku następnego po
roku, którego sprawozdanie dotyczy.
Złożenie sprawozdania w rejestrze jest możliwe wyłącznie przez platformę elektroniczną Emp@tia przy
użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Zbiorcze zestawienie
sprawozdania przekazuje gmina do 14 lutego roku następnego.
X.
Dofinansowanie obniżenia opłaty za pobyt dziecka w żłobku, klubie
dziecięcym
Przepisy
dotyczące dofinansowania obniżenia
opłaty za pobyt dziecka u dziennego opiekuna zostały uregulowane w
Rozdziale 8a ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3.
Podmioty
prowadzące instytucje opieki – inne niż gminy – są
zobowiązane do przekazywania informacji poprzez portal PIU Emp@tia, na którym
udostępniony jest formularz – RKZ-5, natomiast gminy uzupełniają dane w systemie
Rejestr Żłobków.
Ministerstwo Rodziny,
Pracy i Polityki Społecznej uruchomiło stronę internetową zawierającą
informacje na temat form opieki nad dziećmi w
wieku do lat 3. Strona skierowana jest do rodziców małych dzieci, którzy
chcieliby skorzystać z usług żłobków i klubów dziecięcych, a także do
podmiotów, które chciałyby rozpocząć działalność gospodarczą w tych formach
(przedsiębiorcy, organizacje pozarządowe). Na stronie znajdują się również
informacje dla osób, które chciałyby zawodowo zajmować się opieką nad małymi
dziećmi (zostać nianią, opiekunem dziennym lub opiekunem w żłobku). Strona
internetowa dostępna jest pod adresem www.zlobki.mpips.gov.pl
XI.
INSTRUKCJE REJESTRACJI na Portalu Informacyjno – Usługowym Empatia:
1.WNIOSKU o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych - RKZ -1;
2.INFORMACJI o zmianie danych w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych - RKZ- 2;
3.WNIOSKU o wykreślenie z rejestru żłobków i klubów dziecięcych - RKZ – 3
4. SPRAWOZDANIA z działalności żłobków i klubów dziecięcych - RKZ – 4
5.Formularz RKZ - 5 - INFORMACJA o dzieciach uczęszczających do żłobka lub klubu dziecięcego lub znajdujących się pod opieką dziennego opiekuna
XII. Dodatkowe informacje (stanowiska) dotyczące funkcjonowania instytucji opieki znajdują się
poniżej:
1. Warmińsko - Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie w sprawie sposobu rozliczania dofinansowania obniżenia opłaty rodzica za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna (pobierz)
2. Informacja dotycząca zawieszenia w ewidencji żłobków - COVID19 (pobierz)
3. Stanowisko MRiPS ws. wymagania przez instytucje opieki nad dziećmi do lat 3 zaświadczeń lekarskich o brak przeciwwskazań do przyjęcia dziecka do instytucji opieki (pobierz)
4. Zasady dotyczące Rodzinnego Kapitału Opiekuńczego oraz dofinansowania do pobytu dziecka w instytucjach opieki (pobierz)
5. Konta organizacji na portalu PIU Emp@tia, zmiany we wnioskach oraz dofinansowanie obniżenia opłaty rodzica (pobierz)