MEN uznało, że obowiązujące dotychczas terminy złożenia sprawozdania z realizacji stażu są zbyt długie i utrudniają złożenie wniosku o wszczęcie postępowania awansowego do 30 czerwca, co gwarantuje jego zakończenie do 31 sierpnia. Dlatego w projekcie rozporządzenia przewidziano skrócenie czasu na złożenie sprawozdania – z 30 do 7 dni. Przyspieszy to całe postępowanie, tym bardziej, ze od 1 września 2018 r. dyrektor będzie miał 21 dni od dnia otrzymania sprawozdania na dokonanie oceny pracy nauczyciela, co będzie warunkowało dalsze kroki w procedurze awansu.
2018-05-15 - Zmiana procedury awansu zawodowego nauczyciela
Tylko 7 dni na sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego
Określenie terminu poprawienia planu rozwoju zawodowego
W obecnym stanie prawnym dyrektor może zwrócić nauczycielowi projekt planu rozwoju zawodowego i zobligować do jego poprawienia, jednakże brak jest terminu zarówno na poprawę planu, jak i jego zatwierdzenie po zmianach. Tymczasem od 1 września 2018 r. nauczyciel będzie musiał poprawić planu rozwoju zawodowego w terminie wskazanym przez dyrektora, nie krótszym niż 3 dni, a dyrektor poprawiony projekt planu zatwierdzi w ciągu 7 dni od dnia jego przedłożenia. Wskazane rozwiązania mają być stosowane także w przypadku przypadku zmiany miejsca pracy przez nauczyciela.
Nowe obowiązki opiekuna stażu
Z uwagi na zastąpienie oceny dorobku zawodowego oceną pracy, opiekun stażu w ciągu 7 dni od jego zakończenia będzie przedkładał dyrektorowi opinię o dorobku zawodowym nauczyciela za okres stażu, ze szczególnym uwzględnieniem obserwowanych zajęć prowadzonych przez nauczyciela oraz stopnia zaangażowania w realizację wymagań koniecznych do uzyskania odpowiednio stopnia nauczyciela kontraktowego albo nauczyciela mianowanego. Jest to doprecyzowanie wynikające ze zmiany w Karcie Nauczyciela, która wejdzie w życie 1 września 2018 r. W związku z tym dyrektor szkoły będzie wydawał opiekunowi stażu polecenie służbowe wydania wskazanej opinii.
W projekcie skatalogowano obowiązki opiekuna stażu. I tak, do zadań opiekuna będzie należała:
- współpraca z nauczycielem odbywającym staż i wspieranie go w procesie wdrażania do pracy w zawodzie, a w przypadku stażu nauczyciela stażysty w szczególności zapoznanie nauczyciela z dokumentami obowiązującymi w danej szkole, w tym z dokumentacją przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej,
- współpraca z nauczycielem odbywającym staż w tworzeniu planu rozwoju zawodowego, w szczególności uczestniczenie w doborze właściwych form doskonalenia zawodowego na podstawie: analizy słabych i mocnych stron nauczyciela oraz potrzeb szkoły,
- wspieranie nauczyciela odbywającego staż w realizacji obowiązków zawodowych,
- umożliwianie nauczycielowi odbywającemu staż uczestniczenie w prowadzonych przez siebie zajęciach, w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu,
- obserwacja zajęć prowadzonych przez nauczyciela odbywającego staż, w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu,
- doskonalenie swoich umiejętności i wiedzy w zakresie niezbędnym do pełnienia roli opiekuna stażu,
- dzielenie się z nauczycielem odbywającym staż swoją wiedzą i doświadczeniem, w szczególności omawianie z nauczycielem zajęć prowadzonych przez siebie oraz przez nauczyciela,
- inspirowanie i zachęcanie nauczyciela odbywającego staż do podejmowania nowych wyzwań zawodowych,
- określenie obowiązków opiekuna stażu ma zarówno podkreślić doniosłość pełnionej funkcji, jak i ułatwić dyrektorowi ocenę pracy nauczyciela, który ją pełni.
Katalog zadań nauczycieli w trakcie stażu
W projekcie określono też zadania nauczyciela stażysty, kontraktowego i mianowanego, które powinny zostać zrealizowane w okresie stażu, jak również wymagania niezbędne do uzyskania stopnia awansu zawodowego. Przede wszystkim na każdym etapie rozwoju nauczyciel będzie zobligowany do przeprowadzenia i dokonania ewaluacji zajęć otwartych, w przypadku:
- nauczyciela stażysty - co najmniej jednych dla nauczycieli szkoły,
- nauczyciela kontraktowego - co najmniej dwóch dla nauczycieli szkoły, w obecności, w miarę możliwości, doradcy metodycznego w zakresie prowadzonych zajęć przez nauczyciela,
- nauczyciela mianowanego - co najmniej trzech dla nauczycieli, w tym z innych szkół, w obecności, w miarę możliwości, doradcy metodycznego w zakresie prowadzonych zajęć przez nauczyciela lub nauczyciela konsultanta albo przedstawiciela organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
Mniej dokumentów do wniosku o wszczęcie postępowania
Tak jak w dotychczasowym stanie prawnym, w projekcie nowego rozporządzenia zawarto wykaz dokumentów, jakie muszą zostać dołączone do wniosku o wszczęcie postępowania w sprawie uzyskania wyższego stopnia awansu zawodowego. Dokumentacja będzie mniej obszerna, zwłaszcza w przypadku nauczyciela ubiegającego się o stopień nauczyciela dyplomowanego, ponieważ wystarczający będzie opis i analiza co najmniej dwóch wymagań, a nie jak dotychczas sześciu. co najmniej sześciu wymagań, nauczyciel dokona tylko dwóch. Poza tym nie będzie już konieczności załączania analizy przypadku.
W przypadku nauczycieli, których okres stażu wydłuży się ze względu na niepozostawanie w stosunku pracy lub nieobecności, dyrektor szkoły będzie zobligowany do odnotowania w zaświadczeniu przyczyny wydłużenia stażu wraz z podstawą prawną i datami odpowiednio niepozostawania w stosunku pracy lub nieobecności w pracy nauczyciela. Jednocześnie nauczyciel, który zmienił miejsce zatrudnienia lub był zatrudniony w kilku szkołach, nie będzie musiał składać już kilku zaświadczeń.
Wystarczy jeden ekspert z tego samego przedmiotu
Aktualnie pewne trudności może sprawiać znalezienie dwóch ekspertów tego samego przedmiotu lub prowadzących ten sam rodzaj zajęć co nauczyciel ubiegający się o awans, a tacy eksperci muszą być członkami komisji w postępowaniu o awans na stopień nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego. W związku z tym w projekcie rozporządzenia przyjęto rozwiązanie, zgodnie z którym udział w komisji na mianowanego i dyplomowanego będą brali eksperci, którzy posiadają kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole tego samego typu i rodzaju co szkoła, w której nauczyciel jest zatrudniony, przy czym co najmniej jeden ekspert, w miarę możliwości, powinien nauczać tego samego przedmiotu lub prowadzi ten sam rodzaj zajęć co nauczyciel.
Natomiast członkiem komisji egzaminacyjnej dla nauczyciela ubiegającego się o stopień awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego będzie musiał być ekspert posiadający kwalifikacje z zakresu psychologii lub pedagogiki, w tym pedagogiki specjalnej. Udział takiej osoby w komisjach egzaminacyjnych ma przyczynić się do zobiektywizowania oceny nauczyciela zwłaszcza w zakresie jego tzw. umiejętności miękkich i przydatności do zawodu nauczyciela.
Nowość w trakcie rozmowy i egzaminu – moduł praktyczny
Projektowane rozporządzenie przewiduje również nowości w przebiegu postępowania na stopień nauczyciela kontraktowego i mianowanego. Otóż nauczyciel będzie musiał w formie praktycznej zaprezentować swoją wiedzę i umiejętności, w szczególności poprzez:
- zaproponowanie rozwiązania problemu związanego z pełnionymi obowiązkami, z uwzględnieniem praktyki szkolnej i aktualnej wiedzy oraz obowiązujących przepisów,
- wykonanie zadania z użyciem narzędzi multimedialnych.
Z kolei nauczyciel ubiegający się o stopień nauczyciela dyplomowanego będzie miał obowiązek wykazania się umiejętnością analizy wskazanego przez komisję przypadku związanego z pracą nauczyciela, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów i określić cele dalszej pracy i własnego rozwoju.
Nowe rozporządzenie ma wejść w życie 1 września 2018 r., wraz ze zmianami w Karcie Nauczyciela dotyczącymi awansu zawodowego. Do postępowań wszczętych na podstawie wniosków złożonych przed tym dniem stosowane będzie dotychczasowe rozporządzenie MEN z 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
Projekt:
- projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (z 19 marca 2018 r.).pobierz