Żłobki i kluby dziecięce
13-100 Nidzica, ul. Kolejowa 5
Tel. (89) 625-24-57, (89) 625-22-37
NIP: 984-00-67-318 | Regon: 510333652
I. Podstawa prawna:
II. Zakładanie żłobka lub klubu dziecięcego
Aby założyć żłobek lub klub dziecięcy, należy:
III. Prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018r. – Prawo Przedsiębiorców i wymaga wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych, zwanego dalej „rejestrem”.
Rejestr obejmuje placówki świadczące usługi na terenie Gminy Nidzica.
Rejestr żłobków i klubów dziecięcych, funkcjonujących na terenie Gminy Nidzica,
prowadzi Burmistrz Nidzicy i publikuje go pod adresem:
https://rejestrzlobkow.mrips.gov.pl/listaRejestr/ZK?sl=2077
IV. Kto może wystąpić z wnioskiem o rejestrację żłobka/ klubu dziecięcego:
Złożenie wniosku:
– o wpis – formularz RKZ-1;
– o zmianę – formularz RKZ- 2;
– o wykreślenie – formularz RKZ – 3
w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych jest możliwe wyłącznie przez platformę elektroniczną Emp@tia przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
W celu uzyskania dostępu do ww. systemu elektronicznego i jego dalszej obsługi należy:
Wypełniony na portalu Emp@tia wniosek, po wysłaniu go do właściwej gminy (tj. Urząd Miasta Nidzica – województwo warmińsko-mazurskie), trafi na konto danej gminy w Rejestrze Żłobków, gdzie będzie obsłużony przez gminę, która wykorzystując funkcjonalności aplikacji Rejestr Żłobków, może wydać wnioskodawcy odpowiedni dokument w formie elektronicznej potwierdzający wpis, aktualizację lub wykreślenie z Rejestru.
V. Wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych podlega opłacie, która stanowi dochód własny gminy.
Rada Miejska w Nidzicy w drodze uchwały Nr XIV/252/2012 z dnia 29 grudnia 2011r. określiła opłatę za wpis w wysokości 10 % minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Wpłaty należy dokonać na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego w Nidzicy nr: 35 1020 3613 0000 6502 0004 7993 z dopiskiem opłata za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych lub w kasie Urzędu.
Zmiany w rejestrze oraz wykreślenie z rejestru są zwolnione z opłaty.
Do wniosku o wpis należy dołączyć w formie elektronicznej- obligatoryjne wymogi dla lokalu, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy:
dla żłobka:
dla klubu dziecięcego:
Wydanie decyzji PPSP/PPIS/opinii Burmistrza Nidzicy następuje po zakończeniu robót budowlanych i uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego lub dokonaniu zawiadomienia o zakończeniu budowy, wobec którego organ nadzoru budowlanego w terminie nie wniósł sprzeciwu.
W celu sprawdzenia zgodności danych, o których mowa we wniosku o wpis do rejestru Burmistrz Nidzicy może żądać: odpisu z odpowiedniego rejestru, dokumentu potwierdzającego tożsamość, zaświadczenia o niekaralności lub dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy.
Przedstawienie tych dokumentów nie jest wymagane, w przypadku gdy burmistrz może bezpłatnie uzyskać dostęp do danych wynikających z tych dokumentów, dane te są mu znane z urzędu lub możliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi rozporządza.
Po potwierdzeniu spełnienia warunków wymaganych do dokonania wpisu do rejestru Burmistrz Nidzicy
wydaje zaświadczenie o wpisie podmiotu do rejestru.
Zmiany w rejestrze
W przypadku zmiany danych lub informacji zawartych w rejestrze podmiot wpisany do rejestru jest zobowiązany do wystąpienia do organu prowadzącego rejestr z wnioskiem:
– w terminie 3 dni od dnia ich zaistnienia w przypadku
– w terminie 5 dni roboczych liczonych od pierwszego dnia danego miesiąca, według stanu na ostatni dzień poprzedzającego miesiąca w przypadku:
VI. Godziny przyjmowania
W godzinach działania systemu elektronicznego na portalu http://empatia.mpips.gov.pl/
VII. Nadzór i kontrola nad żłobkami i klubami dziecięcymi:
Od momentu wpisu do Rejestru żłobków i klubów dziecięcych podmiot będzie podlegać nadzorowi gminy, w zakresie warunków i jakości świadczonej opieki nad dziećmi do lat 3. Nadzór sprawowany będzie na podstawie planu nadzoru przyjętego przez Uchwałę Nr XLVIII/679/2018 Rady Miejskiej w Nidzicy z dnia 25 stycznia 2018r. w sprawie przyjęcia planu nadzoru nad żłobkami, klubami dziecięcymi i dziennymi opiekunami. Czynności nadzorcze mogą być również prowadzone poza planem nadzoru. W przypadku nieusunięcia w wyznaczonym terminie nieprawidłowości Burmistrz wykreśla z rejestru żłobek lub klub dziecięcy.
VIII. Sprawozdania z zakresu opieki
Podmioty prowadzące instytucje opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 przekazują gminie za każdy rok sprawozdanie z realizowanej przez siebie opieki do 31 stycznia roku następnego po roku, którego sprawozdanie dotyczy (zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3). Sprawozdanie jest przekazywane przez podmioty inne niż gmina za pomocą portalu empatia.mpips.gov.pl. Od stycznia 2022 r. by skutecznie złożyć sprawozdanie poprzez formularz RKZ-4 wymagane jest założenie przez podmiot prowadzący instytucję opieki konta organizacji na portalu Emp@tia. Jeśli podmiot prowadzi więcej niż jedną instytucję opieki, składa sprawozdanie dla każdej z nich osobno. Zbiorcze zestawienie sprawozdania gmina przekazuje do 14 lutego roku następnego.
IX. INSTRUKCJE REJESTRACJI na Portalu Informacyjno – Usługowym Empatia znajdą Państwo (tutaj)
1.WNIOSKU o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych – RKZ -1
2.INFORMACJI o zmianie danych w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych – RKZ- 2
3.WNIOSKU o wykreślenie z rejestru żłobków i klubów dziecięcych – RKZ – 3
4. SPRAWOZDANIA z działalności żłobków i klubów dziecięcych – RKZ – 4
5.Formularz RKZ – 5 – INFORMACJA o dzieciach uczęszczających do żłobka lub klubu dziecięcego lub znajdujących się pod opieką dziennego opiekuna
X. Dodatkowe informacje (stanowiska) dotyczące funkcjonowania instytucji opieki znajdują się poniżej: