Dzienni opiekunowie
13-100 Nidzica, ul. Kolejowa 5
Tel. (89) 625-24-57, (89) 625-22-37
NIP: 984-00-67-318 | Regon: 510333652
Dzienny opiekun
I. Podstawa prawna:
II. Kto może zostać dziennym opiekunem?
Dziennym opiekunem może być osoba, która:
III. Jak zatrudnić dziennego opiekuna?
Dziennym opiekunem może być osoba prowadząca działalność na własny rachunek albo zatrudniana przez podmioty, tj. jednostki samorządu terytorialnego – gminy, powiaty, województwa, instytucje publiczne, osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki nieposiadające osobowości prawnej,
na podstawie umowy o pracę albo umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego stosuje się przepisy dotyczące zlecenia.
Dzienny opiekun podlega obowiązkowi ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone przy sprawowaniu opieki. Podmiot zatrudniający dziennego opiekuna jest zobowiązany do zawarcia umowy ubezpieczenia dziennego opiekuna od odpowiedzialności cywilnej oraz opłacania i finansowania składki na to ubezpieczenie.
W przypadku, gdy dzienny opiekun jest zatrudniany przez jednostkę samorządu terytorialnego lub instytucję publiczną, umowa ta zawierana jest na zasadach określonych w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych.
Jednostki samorządu terytorialnego oraz instytucje publiczne wybierają dziennych opiekunów w drodze otwartego konkursu ofert, przeprowadzanego w trybie określonym w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. W przypadku dziennych opiekunów zatrudnianych przez jednostki samorządu terytorialnego, maksymalną wysokość wynagrodzenia oraz zasady jego ustalania określa, w drodze uchwały, odpowiednio rada gminy, rada powiatu lub sejmik województwa.
IV. Zgłoszenie dziennego opiekuna do wykazu dziennych opiekunów oraz podmiotów ich zatrudniających
Pełnienie funkcji dziennego opiekuna wymaga zgłoszenia do prowadzonego przez Burmistrza Nidzicy wykazu dziennych opiekunów oraz podmiotów ich zatrudniających, zwanego dalej „wykazem”.
Podmiot zatrudniający dziennego opiekuna zobowiązany jest do zgłaszania dziennych opiekunów do wykazu w terminie 14 dni od dnia zatrudnienia dziennego opiekuna. Dzienny opiekun może objąć dziecko opieką najwcześniej w dniu wpisu tego dziennego opiekuna do wykazu.
Wykaz dziennych opiekunów funkcjonujących na terenie Gminy Nidzica, prowadzi Burmistrz Nidzicy i publikuje go pod adresem:
https://empatia.mpips.gov.pl/dla-swiadczeniobiorcow/rodzina/d3/wykaz-dziennych-opiekunow
oraz na stronie bip Urzędu Miejskiego w Nidzicy
WYKAZ DZIENNYCH OPIEKUNÓW – Prowadzone rejestry – Urząd Miejski w Nidzicy (nidzica.pl)
V. Złożenie wniosku:
– o wpis – formularz RKZ-1;
– o zmianę – formularz RKZ- 2;
– o wykreślenie – formularz RKZ – 3
do wykazu dziennych opiekunów jest możliwe wyłącznie przez platformę elektroniczną Emp@tia przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
W celu uzyskania dostępu do ww. systemu elektronicznego i jego dalszej obsługi należy:
VI. Zmiany w wykazie
W przypadku zmiany danych lub informacji zawartych w wykazie, podmiot zatrudniający dziennego opiekuna lub osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą na własny rachunek jako dzienny opiekun jest zobowiązany do:
1) wystąpienia, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmian, do organu prowadzącego wykaz z wnioskiem o zmianę danych lub informacji – w przypadku danych lub informacji dotyczących:
2) dokonanie zmian za pośrednictwem systemu teleinformatycznego
– w terminie 3 dni od dnia ich zaistnienia w przypadku
– w terminie 5 dni roboczych liczonych od pierwszego dnia danego miesiąca, według stanu na ostatni dzień poprzedzającego miesiąca w przypadku:
VII. Godziny przyjmowania
W godzinach działania systemu elektronicznego na portalu http://empatia.mpips.gov.pl/
VIII. Nadzór i kontrola nad żłobkami i klubami dziecięcymi:
Nadzór nad dziennym opiekunem w zakresie warunków i jakości świadczonej opieki sprawuje Burmistrz Nidzicy na podstawie planu nadzoru przyjętego przez Uchwałę Nr XLVIII/679/2018 Rady Miejskiej w Nidzicy z dnia 25 stycznia 2018r. w sprawie przyjęcia planu nadzoru nad żłobkami, klubami dziecięcymi i dziennymi opiekunami.
Burmistrz Nidzicy w przypadku powzięcia informacji o:
prowadzi czynności nadzorcze także poza planem nadzoru.
W przypadku nieusunięcia w wyznaczonym terminie nieprawidłowości Burmistrz wykreśla z wykazu podmiot zatrudniający dziennego opiekuna, osobę prowadzącą działalność na własny rachunek, lub dziennego opiekuna oraz rozwiązuje umowę z dziennym opiekunem bez zachowania okresu wypowiedzenia.
IX. Sprawozdania z zakresu opieki
Podmioty prowadzące instytucje opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 przekazują za każdy rok sprawozdanie z realizowanej przez siebie opieki nad dziećmi w wieku do lat gminie do 31 stycznia roku następnego po roku, którego sprawozdanie dotyczy.
Złożenie sprawozdania w rejestrze jest możliwe wyłącznie przez platformę elektroniczną Emp@tia przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Zbiorcze zestawienie sprawozdania przekazuje gmina do 14 lutego roku następnego.
X. Dofinansowanie obniżenia opłaty za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym
Przepisy dotyczące dofinansowania obniżenia opłaty za pobyt dziecka u dziennego opiekuna zostały uregulowane w Rozdziale 8a ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3.
Podmioty prowadzące instytucje opieki – inne niż gminy – są zobowiązane do przekazywania informacji poprzez portal PIU Emp@tia, na którym udostępniony jest formularz – RKZ-5, natomiast gminy uzupełniają dane w systemie Rejestr Żłobków.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchomiło stronę internetową zawierającą informacje na temat form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3. Strona skierowana jest do rodziców małych dzieci, którzy chcieliby skorzystać z usług żłobków i klubów dziecięcych, a także do podmiotów, które chciałyby rozpocząć działalność gospodarczą w tych formach (przedsiębiorcy, organizacje pozarządowe). Na stronie znajdują się również informacje dla osób, które chciałyby zawodowo zajmować się opieką nad małymi dziećmi (zostać nianią, opiekunem dziennym lub opiekunem w żłobku). Strona internetowa dostępna jest pod adresem www.zlobki.mpips.gov.pl
XI. INSTRUKCJE REJESTRACJI na Portalu Informacyjno – Usługowym Empatia znajdą Państwo (tutaj)
XII. Dodatkowe informacje (stanowiska) dotyczące funkcjonowania instytucji opieki znajdują się poniżej: