Żłobki i kluby dziecięce

I. Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 4 lutego 2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. z 2024r. poz. 338 ze zm.) ;
  2. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2014 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy (Dz. U. z 2019 r. poz. 72 z późn. zm.); (pobierz)
  3. Uchwała Nr XIV/252/2012 Rady Miejskiej w Nidzicy z dnia 29 grudnia 2011 roku w sprawie: ustalenia wysokości opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych (Dz. Urz. Woj. Warm. – Maz. z dnia 23 stycznia 2012r. , poz. 272); (pobierz)
  4. Uchwała Nr XLVIII/679/2018 Rady Miejskiej w Nidzicy z dnia 25 stycznia 2018r. w sprawie przyjęcia planu nadzoru nad żłobkami, klubami dziecięcymi i dziennymi opiekunami;       (pobierz)
  5. Ustawa z dnia 17 listopada 2021r. o rodzinnym kapitale opiekuńczym (Dz.U. z 2023r., poz. 883) została uchylona z dniem 1 października 2024r.
  6. Ustawa z dnia 15 maja 2024r. o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka „Aktywny rodzic” (Dz. 2024r., poz. 858 ze zm.).

II. Zakładanie żłobka lub klubu dziecięcego

Aby założyć żłobek lub klub dziecięcy, należy:

  1. Znaleźć lokal spełniający wymogi sanitarno-lokalowe oraz przeciwpożarowe/ dostosować istniejący lokal do obowiązujących wymogów lub wybudować budynek dostosowany do tych wymogów oraz uzyskać potwierdzenie spełniania tych wymogów ;
  2. Znaleźć kadrę spełniającą wymogi wynikające z przepisów;
  3. Zorganizować wyżywienie dla dzieci;
  4. Uzyskać wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych;
  5. Opracować statut i regulamin organizacyjny żłobka lub klubu dziecięcego.
    Podczas prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego należy pamiętać o:
    – Aktualizacji informacji zawartych w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych,
    – Spełnianiu obowiązków sprawozdawczych.

                                                                                                               

III. Prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018r. – Prawo Przedsiębiorców i wymaga wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych, zwanego dalej „rejestrem”.

Rejestr obejmuje placówki świadczące usługi na terenie Gminy Nidzica.

Rejestr żłobków i klubów dziecięcych, funkcjonujących na terenie Gminy Nidzica,
prowadzi Burmistrz Nidzicy i publikuje go pod adresem:

https://rejestrzlobkow.mrips.gov.pl/listaRejestr/ZK?sl=2077

 

IV. Kto może wystąpić z wnioskiem o rejestrację żłobka/ klubu dziecięcego:

  1. jednostki samorządu terytorialnego oraz instytucje publiczne;
  2. osoby fizyczne;
  3. osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

Złożenie wniosku:

– o wpis formularz RKZ-1;

– o zmianę – formularz RKZ- 2; 

– o wykreślenieformularz RKZ – 3

w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych jest możliwe wyłącznie przez platformę elektroniczną Emp@tia przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

W celu uzyskania dostępu do ww. systemu elektronicznego i jego dalszej obsługi należy:

  1. założyć profil zaufany lub podpis elektroniczny; informacje dostępne są pod adresem: https://obywatel.gov.pl/zaloz-profil-zaufany
  2. założyć konto na Platformie Informacyjno-Usługowej Emp@tia, dostępnej na stronie internetowej Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pod adresem: https://empatia.mpips.gov.pl/

Wypełniony na portalu Emp@tia wniosek, po wysłaniu go do właściwej gminy (tj. Urząd Miasta Nidzica – województwo warmińsko-mazurskie), trafi na konto danej gminy w Rejestrze Żłobków, gdzie będzie obsłużony przez gminę, która wykorzystując funkcjonalności aplikacji Rejestr Żłobków, może wydać wnioskodawcy odpowiedni dokument w formie elektronicznej potwierdzający wpis, aktualizację lub wykreślenie z Rejestru.

V. Wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych podlega opłacie, która stanowi dochód własny gminy.

Rada Miejska w Nidzicy w drodze uchwały Nr XIV/252/2012 z dnia 29 grudnia 2011r. określiła opłatę za wpis w wysokości 10 % minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Wpłaty należy dokonać na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego w Nidzicy nr: 35 1020 3613 0000 6502 0004 7993  z dopiskiem opłata za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych lub w kasie Urzędu.

Zmiany w rejestrze oraz wykreślenie z rejestru są zwolnione z opłaty.

Do wniosku o wpis należy dołączyć w formie elektronicznej- obligatoryjne wymogi dla lokalu, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy:

dla żłobka:

    • decyzja komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Nidzicy potwierdzająca spełnianie wymagań przeciwpożarowych;
    • decyzja Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nidzicy potwierdzająca spełnianie wymagań sanitarno-lokalowych, określająca w szczególności maksymalną liczbę miejsc w żłobku;

dla klubu dziecięcego:

    • decyzja Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Nidzicy potwierdzająca spełnianie wymagań przeciwpożarowych;
    • pozytywna opinia Burmistrza Nidzicy, określająca w szczególności maksymalną liczbę miejsc
      w klubie dziecięcym;

Wydanie decyzji PPSP/PPIS/opinii Burmistrza Nidzicy następuje po zakończeniu robót budowlanych i uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego lub dokonaniu zawiadomienia o zakończeniu budowy, wobec którego organ nadzoru budowlanego w terminie nie wniósł sprzeciwu.
W celu sprawdzenia zgodności danych, o których mowa we wniosku o wpis do rejestru Burmistrz Nidzicy  może żądać: odpisu z odpowiedniego rejestru, dokumentu potwierdzającego tożsamość, zaświadczenia o niekaralności lub dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy.

Przedstawienie tych dokumentów nie jest wymagane, w przypadku gdy burmistrz może bezpłatnie uzyskać dostęp do danych wynikających z tych dokumentów, dane te są mu znane z urzędu lub możliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi rozporządza.

Po potwierdzeniu spełnienia warunków wymaganych do dokonania wpisu do rejestru Burmistrz Nidzicy
wydaje zaświadczenie o wpisie podmiotu do rejestru.

Zmiany w rejestrze

W przypadku zmiany danych lub informacji zawartych w rejestrze podmiot wpisany do rejestru jest zobowiązany do wystąpienia do organu prowadzącego rejestr z wnioskiem:

  • zmianę danych lub informacji w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmian w przypadku:
    1. nazwy lub imienia i nazwiska oraz siedziby lub adresu podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy;
    2. numeru NIP i REGON podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy;
    3. miejsca prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego;
    4. informacji o zawieszeniu prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego;
    5. liczby miejsc w żłobku lub klubie dziecięcym;
    6. informacji, czy żłobek lub klub dziecięcy jest dostosowany do potrzeb dzieci niepełnosprawnych lub wymagających szczególnej opieki;
  • dokonanie zmian za pośrednictwem systemu teleinformatycznego

w terminie 3 dni od dnia ich zaistnienia w przypadku

  1. informacji o godzinach pracy żłobka lub klubu dziecięcego;
  2. adresu poczty elektronicznej i numeru telefonu żłobka lub klubu dziecięcego;
  3. liczby dzieci zapisanych do żłobka lub klubu dziecięcego;
  4. informacji o opłacie za pobyt dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym rozumianej jako:
    a) wydatki na funkcjonowanie jednego miejsca opieki miesięcznie, bez wydatków inwestycyjnych i wydatków na remonty – w przypadku żłobków lub klubów dziecięcych prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego,
    b) maksymalna miesięczna wysokość opłat za pobyt dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym, jaką poniósłby rodzic w przypadku braku ulg lub dofinansowań ze środków publicznych w przypadku żłobków lub klubów dziecięcych prowadzonych przez podmioty inne niż jednostki samorządu terytorialnego;
  5. informacji o ulgach i dofinansowaniu ze środków publicznych wpływających na wysokość opłaty za pobyt dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym
  6. wysokość opłat za wyżywienie.

 – w terminie 5 dni roboczych liczonych od pierwszego dnia danego miesiąca, według stanu na ostatni dzień poprzedzającego miesiąca w przypadku:

  1. dane dotyczące dziecka uczęszczającego do żłobka lub klubu dziecięcego;
  2. dane dotyczące rodziców dziecka uczęszczającego do żłobka lub klubu dziecięcego;
  3. numer rachunku bankowego podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy;
  4. informację o dofinansowaniu miejsc opieki ze środków publicznych.

VI. Godziny przyjmowania

W godzinach działania systemu elektronicznego na portalu http://empatia.mpips.gov.pl/

VII. Nadzór i kontrola nad żłobkami i klubami dziecięcymi:

Od momentu wpisu do Rejestru żłobków i klubów dziecięcych podmiot będzie podlegać nadzorowi gminy, w zakresie warunków i jakości świadczonej opieki nad dziećmi do lat 3. Nadzór sprawowany będzie na podstawie planu nadzoru przyjętego przez Uchwałę Nr XLVIII/679/2018 Rady Miejskiej w Nidzicy z dnia 25 stycznia 2018r. w sprawie przyjęcia planu nadzoru nad żłobkami, klubami dziecięcymi i dziennymi opiekunami. Czynności nadzorcze mogą być również prowadzone poza planem nadzoru. W przypadku nieusunięcia w wyznaczonym terminie nieprawidłowości Burmistrz wykreśla z rejestru żłobek lub klub dziecięcy.

VIII. Sprawozdania z zakresu opieki

Podmioty prowadzące instytucje opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 przekazują gminie za każdy rok sprawozdanie z realizowanej przez siebie opieki do 31 stycznia roku następnego po roku, którego sprawozdanie dotyczy (zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3). Sprawozdanie jest przekazywane przez podmioty inne niż gmina za pomocą portalu empatia.mpips.gov.pl. Od stycznia 2022 r. by skutecznie złożyć sprawozdanie poprzez formularz RKZ-4 wymagane jest założenie przez podmiot prowadzący instytucję opieki konta organizacji na portalu Emp@tia. Jeśli podmiot prowadzi więcej niż jedną instytucję opieki, składa sprawozdanie dla każdej z nich osobno. Zbiorcze zestawienie sprawozdania gmina przekazuje do 14 lutego roku następnego.

IX. INSTRUKCJE REJESTRACJI na Portalu Informacyjno – Usługowym Empatia znajdą Państwo (tutaj)

1.WNIOSKU o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych – RKZ -1

2.INFORMACJI o zmianie danych w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych – RKZ- 2

3.WNIOSKU o wykreślenie z rejestru żłobków i klubów dziecięcych – RKZ – 3

4. SPRAWOZDANIA z działalności żłobków i klubów dziecięcych – RKZ – 4

5.Formularz RKZ – 5 – INFORMACJA o dzieciach uczęszczających do żłobka lub klubu dziecięcego lub znajdujących się pod opieką dziennego opiekuna

X. Dodatkowe informacje (stanowiska) dotyczące  funkcjonowania instytucji opieki znajdują się poniżej:

  1. Stanowisko MRiPS ws. wymagania przez instytucje opieki nad dziećmi do lat 3 zaświadczeń lekarskich o brak przeciwwskazań do przyjęcia dziecka do instytucji opieki (pobierz)
  2. Konta organizacji na portalu PIU Emp@tia, zmiany we wnioskach oraz dofinansowanie obniżenia opłaty rodzica (pobierz)
  3. Informacja na temat programu Aktywny Rodzic (pobierz)
© 2024 Centrum Usług Wspólnych w Nidzicy
Skip to content