Żłobek w Nidzicy
13-100 Nidzica, ul. Kolejowa 5
Tel. (89) 625-24-57, (89) 625-22-37
NIP: 984-00-67-318 | Regon: 510333652
UCHWAŁA NR XIX/244/2025 RADY MIEJSKIEJ W NIDZICY
z dnia 25 września 2025 r.
w sprawie utworzenia gminnego Żłobka w Nidzicy oraz nadania mu statutu (pobierz)
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2025 r. poz. 1153), art. 8 ust. 1 pkt 1, ust. 2 oraz art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2025 r. poz. 798), art. 12 ust. 1 pkt 2 i ust 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 z późn. zm.)), Rada Miejska w Nidzicy uchwala, co następuje:
§ 1. Tworzy się samorządową jednostkę budżetową pod nazwą „Żłobek w Nidzicy” z siedzibą ul. 1 Maja 36a, 13- 100 Nidzica, zwaną dalej „Żłobkiem”.
§ 2. Żłobkowi nadaje się statut w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
§ 3. Majątek Żłobka stanowić będzie nieruchomość zabudowana położona przy ul. 1 Maja 36a w Nidzicy, przeznaczona na jego działalność, która zostanie przekazana jednostce w trwały zarząd.
§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Nidzicy.
§ 5. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko- Mazurskiego.
Wiceprzewodniczący Rady
Miejskiej
Dariusz Gólnik
Załącznik do uchwały Nr XIX/244/2025 Rady Miejskiej w Nidzicy z dnia 25 września 2025 r.
Statut Żłobka w Nidzicy
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. 1. Żłobek w Nidzicy, zwany dalej „Żłobkiem”, jest jednostką organizacyjną Gminy Nidzica prowadzoną
w formie jednostki budżetowej i działającą na podstawie:
2. Organem założycielskim Żłobek jest Gmina Nidzica.
3. Pełna nazwa Żłobka brzmi: Żłobek w Nidzicy.
4. Siedziba Żłobka mieści się w Nidzicy przy ul. 1 Maja 36a.
5. Liczba miejsc w Żłobku wynosi 72.
Rozdział 2.
Cele i zadania Żłobka oraz sposób ich realizacji
§ 2. Celem działania Żłobka jest:
1) organizowanie i prowadzenie działalności opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej oraz profilaktyki zdrowia, wspomagającej wyrównanie szans rozwoju dzieci w wieku od ukończenia 20 tygodnia życia do 3 lat, z zastrzeżeniem art. 2 ust. 3 ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3;
2) ułatwienie powrotu do aktywności zawodowej rodzicom po urlopach macierzyńskich, rodzicielskich oraz pozostających bez zatrudnienia i sprawującym opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 przebywających na urlopach wychowawczych;
3) wzrost dostępności miejsc świadczenia usług opieki nad dziećmi do lat 3 oraz umożliwienia powrotu na rynek pracy mieszkańcom gminy.
§ 3. Do zadań żłobka należy:
1) zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa i komfortu;
2) organizowanie warunków sprzyjających wszechstronnemu i harmonijnemu rozwojowi dzieci, z uwzględnieniem optymalnych warunków dla kształtowania ich osobowości, zdolności oraz zainteresowań;
3) organizowanie odpoczynku dziennego, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dzieci;
4) prowadzenie zajęć opiekuńczo- wychowawczych i edukacyjnych dostosowanych do wieku i rozwoju psychomotorycznego dzieci;
5) wspomaganie i stymulowanie indywidualnego rozwoju dzieci, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych, ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności, poprzez:
6) zagwarantowanie dzieciom właściwej i profesjonalnej opieki pielęgnacyjnej;
7) wspieranie rodziców lub opiekunów prawnych w zakresie wychowania i opieki nad dzieckiem w czasie, gdy nie mogą jej sprawować osobiście
8) zapewnienie zdrowego i racjonalnego żywienia, zgodnego z obowiązującymi normami żywieniowymi dla danej grupy wiekowej oraz indywidualnymi zaleceniami lekarskimi.
§ 4. Żłobek realizuje swoje zadania poprzez:
1) zapewnienie odpowiednich warunków lokalowych wraz z wyposażeniem dostosowanym do wieku;
2) zapewnienie potrzeb rozwojowych dzieci, w tym dzieci z niepełnosprawnością z uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności;
3) organizowanie bezpiecznego środowiska do zabawy oraz higienicznego spożywania posiłków;
4) zapewnienie dzieciom możliwości odpoczynku w formach adekwatnych do ich wieku i potrzeb;
5) zapewnienie dzieciom pobytu na świeżym powietrzu, w sprzyjających warunkach atmosferycznych;
6) opracowanie planów pracy opiekuńczo – wychowawczej i edukacyjnych uwzględniających potrzeby rozwojowe dzieci, a w przypadku dzieci z niepełnosprawnością z uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności;
7) stosowanie różnorodnych form i metod pracy z dziećmi, odpowiednich do ich rozwoju psychofizycznego oraz indywidualnych możliwości, ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności w przypadku dzieci z niepełnosprawnością;
8) zatrudnianie personelu posiadającego odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi;
9) wprowadzenie rozkładu dnia zapewniającego dzieciom właściwe proporcje czasu przeznaczonego na aktywność fizyczną, umysłową oraz odpoczynek;
10) współpracę z instytucjami wspierającymi wszechstronny rozwój dzieci;
11) współpracę ze specjalistami, szczególnie w przypadku dzieci wymagających indywidualnego podejścia, w tym dzieci z niepełnosprawnością, z uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności;
12) współpracę z rodzicami/opiekunami prawnymi dzieci, obejmującą:
Rozdział 3.
Warunki przyjmowania dzieci
§ 5. 1. Do Żłobka w pierwszej kolejności przyjmowane są dzieci zamieszkałe na terenie Gminy Nidzica, z zastrzeżeniem § 7 ust. 3.
2. Jeżeli po przyjęciu kandydatów, o których mowa w ust. 1 Żłobek dysponuje wolnymi miejscami, mogą być przyjęte dzieci zamieszkałe na terenie innych gmin, z zastrzeżeniem § 7 ust. 3.
§ 6. 1. Postępowanie rekrutacyjne przeprowadzane jest na wolne miejsca w Żłobku.
2. Wolne miejsca mogą wynikać z:
3. O wolnych miejscach w Żłobku informuje dyrektor Żłobka, podając informację do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty, ze wskazaniem terminu na składanie kart zgłoszeń dzieci.
4. Podstawą przyjęcia dziecka do Żłobka jest prawidłowo wypełniona karta zgłoszenia dziecka przez rodziców, opracowana przez Żłobek.
5. Postępowanie rekrutacyjne przeprowadza komisja rekrutacyjna powołana przez dyrektora Żłobka.
6. Szczegółowe zasady i procedurę naboru dzieci do żłobka określa regulamin ustalony przez dyrektora Żłobka.
7. Pierwsze postępowanie rekrutacyjne zostanie przeprowadzone przez komisję rekrutacyjną, powołaną przez Burmistrza Nidzicy, na podstawie kart zgłoszeń wypełnionych przez rodziców dzieci.
8. Termin pierwszego postepowania rekrutacyjnego, miejsce i sposób składania zgłoszeń, regulamin pierwszej rekrutacji oraz wzór karty zgłoszenia, określi Burmistrz Nidzicy w drodze zarządzenia.