2018-06-20 - Zmiany w przepisach!!

 Dnia 19 maja 2018 roku weszło w życie nowe rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Rozporządzenie przewiduje zmiany w płacach pracowników niepedagogicznych w stosunku do dotychczasowego stanu prawnego. Sprawdź, które nowości dotyczą pracowników szkoły.

Geneza zmian

Skąd potrzeba wydania nowego rozporządzenia płacowego? Otóż 18 listopada 2017 r. weszła w życie ustawa z dnia 15 września 2017 r. o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych, zgodnie z którą dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 37 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych (a więc rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych) zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych, jednak nie dłużej niż przez 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy (a więc nie dłużej niż do 18 maja 2018 r.). Oznaczało to konieczność wydania nowego rozporządzenia płacowego z dniem 19 maja 2018 r. Tak też się stało i z dniem 19 maja 2018 r., po bardzo krótkim vacatio legis, nowe rozporządzenie weszło w życie.

Nowe reguły rozliczania dodatku stażowego w przypadku kilku zatrudnień

Nowości w rozporządzeniu, które weszło w życie 19 maja 2018 r., obejmują również szkoły. Przede wszystkim zmodyfikowano zasady przyznawania dodatku za wieloletnią pracę. Ustawodawca doszedł do wniosku, że w przepisach ustawy o pracownikach samorządowych nie jest używane pojęcie „dodatkowe” i „podstawowe” zatrudnienie. Z tego względu zrezygnowano ze stosowania tych określeń w odniesieniu do dodatku za wieloletnią pracę, ponieważ wzbudzały one wątpliwości interpretacyjnie. Przyjęto rozwiązanie, zgodnie z którym przy ustalaniu prawa do dodatku za wieloletnią pracę przysługującego pracownikowi, który był zatrudniony równocześnie w ramach więcej niż jednego zakończonego stosunku pracy, do okresu uprawniającego do dodatku za wieloletnią pracę wlicza się jeden z tych okresów zatrudnienia (§ 7 rozporządzenia RM z 15 maja 2018 r.). Innymi słowy do stażu uprawniającego do dodatku za wieloletnią pracę należy wliczać bieżący okres zatrudnienia u danego pracodawcy, jak również zakończony okres zatrudnienia, ale jeśli takich zakończonych okresów zatrudnienia jest więcej i występowały one równocześnie, wówczas zalicza się tylko jeden z nich.

Regulacja precyzująca w zakresie nagrody jubileuszowej

Nowości objęły również nagrodę jubileuszową pracowników samorządowych. Otóż wskazane zostało, że pracownik nie nabywa ponownie prawa do nagrody jubileuszowej tego samego stopnia w sytuacji, w której wypłacono mu tę nagrodę „z wyprzedzeniem”, a mianowicie ze względu na ustanie stosunku pracy w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy, mimo, że do nabycia prawa do nagrody brakowało mniej niż 12 miesięcy (§ 8 ust. 8 rozporządzenia RM z 15 maja 2018 r.).

Koniec wątpliwości w sprawie terminu wypłaty odprawy emerytalno-rentowej

Dotychczas wątpliwości wzbudzało, w jakim terminie powinna być wypłacana odprawa emerytalno-rentowa. Niektórzy stawali na stanowisku, że powinno to nastąpić w momencie ustania stosunku pracy. Popularny był tez drugi pogląd, w świetle którego odprawa powinna być wypłacona z ostrożności dopiero w momencie okazania przez pracownika decyzji ZUS w sprawie przyznania emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy.

Zapamiętaj!

Wątpliwości te rozwiał ustawodawca, wskazując w § 9 ust. 1 rozporządzenia RM z 15 maja 2018 r. na konieczność wypłaty odprawy emerytalno-rentowej w dniu ustania stosunku pracy.

Tak jak w przypadku dodatku za wieloletnią pracę, dla odprawy emerytalno-rentowej przewidziano nowe rozwiązanie, zgodnie z którym w sytuacji, gdy pracownik był zatrudniony równocześnie w ramach więcej niż jednego zakończonego stosunku pracy, do okresu uprawniającego do odprawy wlicza się jeden z tych okresów zatrudnienia (§ 9 ust. 2 rozporządzenia RM z 15 maja 2018 r.).

Zmiany w tabeli stanowisk

Zmiany w stosunku do dotychczasowego stanu prawnego przewidziano również w załącznikach do rozporządzenia przewidujących katalog stanowisk samorządowych, poziom kwalifikacji i uregulowania płacowe. Dyrektora szkoły mogą zainteresować następujące zmiany:

  • dodanie stanowiska administrator bezpieczeństwa informacji (inspektor ochrony danych), co związane jest z rozpoczęciem bezpośredniego stosowania RODO,
  • przeniesienie stanowisk: archiwista, starszy archiwista i kierownik archiwum do grupy stanowisk urzędniczych (dotychczas usytuowane były w grupie stanowisk pomocniczych i obsługi),
  • dostosowanie wymagań kwalifikacyjnych dla stanowisk: starszy specjalista i specjalista oraz starszy inspektor i inspektor tak, aby dla starszego specjalisty i starszego inspektora ustalone zostały wymagania odpowiednio wyższe niż dla specjalisty i inspektora (załącznik nr 3 do rozporządzenia RM z z 15 maja 2018 r.).
tworzenie stron webon.pl